Det här är ett upplägg för hur man kan facilitera en effektkartläggningsworkshop. Det är mycket detaljerat och ska ses som en sorts recept: första gången är det bra att följa upplägget någorlunda detaljerat, men sen kan man skapa sitt egna recept!
OK, håll i hatten, för nu kör vi!
Innan vi börja med själva workshopen så går jag igenom några vinnande principer, som egentligen är generella för alla workshops:
Identifiera: Vad är er utmaning, vilket problem vill ni lösa med er effektkarta?
Diskutera, är ni redo att börja effektstyra ert arbete?
Gör research
Vilka ska delta i workshopen?
Boka en stor och fräsch lokal för tre timmar. Se till att den har en stor whiteboard
Bjud in deltagare
Begränsa antalet till max åtta personer
Ha två helt nya svarta whiteboardpennor och två röda helt nya whiteboardpennor
Ha ett helt nytt postitblock per deltagare, samt en helt ny penna per deltagare
Workshopen tar tre timmar, varaven halvtimma är förberedelser i rummet och 2,5 timmar är själva workshopen. TIll det kommer ytterligare kanske en timma då du behöver skriva rent resultatet och dylkt. Men nu kör vi igång med själva workshopen!
Vi börjar med att kika på schemat. Här kan du översiktligt se vad som görs när.